Tervetuloa Bergön kotiseutumuseon kotisivuille.

Lukkarintila (Klockargården) rakennettiin vuonna 1856 virka-asunnoksi kylän silloiselle lukkarille Johan Erik Munchille. Hän asui talossa vuosina 1856-1860. Tämän jälkeen kylän lukkarina toimi Staf, Karl Dahlström, Gabriel Nordman ja Erik Nordman.

Benjamin Stoor Maalahdesta sai lukkarinviran 1866 ja muutti perheensä kansa Bergön saarelle. Muuton yhteydessä han muutti sukunimensä Molanderiksi. Benjamin Molander asui talossa kuolemansa saakka vuonna 1902. Hänen tyttärensä Maria Molander opiskeli kunnan kustannuksella kätilöksi Helsingissä vuonna 1904 ja toimi sen jälkeen kylän kätilönä. Hän asui talossa vuoteen 1935.

Maria Molander lahjoitti talon vastaperustetulle Bergön muinaismuistoyhdistykselle 7 elokuuta 1942. Lukkarintila on sen jälkeen toiminut kotiseutumuseona ja on Bergö muinaismuistoyhdistyksen hoidossa.

Asuinrakennus vuonna 1920.